Αρθρογραφία
Αρχική / Γνωρίστε τις Μηλιές/ Αρθρογραφία
H Netdata θεωρείται η εταιρεία με τη γρηγορότερη ανάπτυξη στην Ελλάδα σε σχέση με τα χρόνια λειτουργίας της. Όλο της το εργατικό δυναμικό εφαρμόζει την τηλεργασία από όλο τον κόσμο. Το προϊόν που έχει αναπτύξει απευθύνεται κυρίως σε προγραμματιστές, δεδομένου ότι εντάσσεται στον κλάδο του server monitoring και αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια όσων ασχολούνται με IT (Information Technology).
Το Wikifarmer είναι μία παγκόσμια πλατφόρμα που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα κι έχει ως σκοπό της να διασυνδέσει τους μικρούς και μεσαίους αγρότες με δωρεάν γνώση για την καλύτερη και την πιο αποδοτική καλλιέργεια των χωραφιών τους, αλλά και με την αγορά εμπορίου.
Ο κόσμος μας αλλάζει με ολοένα ταχύτερους ρυθμούς. Η τεχνολογία, η οικονομική ανισότητα, η κλιματική αλλαγή και πιο πρόσφατα η πανδημία του COVID-19 δημιουργούν νέες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες για να βελτιώσουμε τη ζωή μας. Είναι πολύ σημαντικό η Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της επαρχίας, να είναι συμμέτοχος και όχι απλός παρατηρητής στον νέο κόσμο που δημιουργείται. Διαφορετικά οι εξελίξεις θα μας προσπεράσουν και έτσι όχι μόνο δεν θα καρπωθούμε τα οφέλη, αλλά θα υποστούμε και συνέπειες όπως φυσικές καταστροφές, ανεργία και φτώχια.
Για ένα μικρό χωριό όπως οι Μηλιές, μπορεί τα παραπάνω ναι φαίνονται μακρινά και ασήμαντα μπροστά στις καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζει το χωριό, λόγω της φυγής των νέων και των οικονομικών δυσκολιών. Τα προβλήματα αυτά όμως μπορούν και πρέπει να αντιμετωπιστούν με σύγχρονες λύσεις, οι οποίες δεν ήταν διαθέσιμες μέχρι πρόσφατα. Τα τεχνολογικά εργαλεία υπήρχαν, αλλά η πανδημία επιτάχυνε τη βελτίωσή τους, διεύρυνε τη χρήση τους και άλλαξε τις παγιωμένες αντιλήψεις για την εργασία. Έτσι είναι απολύτως εφικτό σήμερα κάποιος να εργάζεται από το σπίτι του στις Μηλιές για εργοδότες ή πελάτες που βρίσκονται σε όλο τον κόσμο, με μία γρήγορη σύνδεση internet και έναν υπολογιστή. Ακόμα και οι παραδοσιακές ασχολίες του χωριού, όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, μπορούν να βελτιωθούν μέσα από εργαλεία όπως η έξυπνη γεωργία, ηλεκτρονικά καταστήματα όπου οι παραγωγοί μπορούν να πουλάνε απευθείας τα προϊόντα τους σε όλο τον κόσμο, πλατφόρμες εκπαίδευσης και ευρέσεως εργατικού δυναμικού. Πέρα από την εργασία, η τεχνολογία αλλάζει και την καθημερινή ζωή στα χωριά. H επικοινωνία και η πρόσβαση στην πληροφορία γίνονται ευκολότερες, όπως και η πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες που μέχρι πρότινος υπήρχαν μόνο στα αστικά κέντρα.
Οι συνθήκες αυτές μπορούν να οδηγήσουν στην επιστροφή των νέων στο χωριό, αλλά ακόμα και στην εγκατάσταση νέων κατοίκων, καθώς το κόστος ζωής είναι χαμηλότερο και το βιοτικό επίπεδο καλύτερο από αυτό των αστικών κέντρων, χωρίς ρύπανση, υπερπληθυσμό, εγκληματικότητα και άγχος. Προϋπόθεση βέβαια είναι η βελτίωση των υποδομών, των υπηρεσιών και της αναψυχής, αλλά και η ύπαρξη ανθρώπων με όραμα, όρεξη για δουλειά, κατάλληλη γνώση και δεξιότητες. Το Ίδρυμα Folloe, θέλοντας να συμβάλει στο διάλογο, στην ανεύρεση ιδεών και στη διεύρυνση της προοπτικής των Μηλιωτών και των ανθρώπων που σκέφτονται να επιστέψουν αλλά διακατέχονται από αβεβαιότητα, θα αναρτά σε αυτό τον χώρο συζητήσεις με ανθρώπους που χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να αλλάξουν τη ζωή στην επαρχία, με τον τίτλο «Τεχνολογικές Ιστορίες». Θα θέλαμε να ακούσουμε και τις δικές σας σκέψεις και ιδέες στη σελίδα του Facebook ή στο [email protected].
Ακολουθεί ή πρώτη συνέντευξη με τον Κυριάκο Νικολαΐδη, ιδρυτή της Agro-U, μιας ηλεκτόνικής πλατφόρμας που βοηθάει τους αγρότες να βρουν εργάτες κατά την περίοδο της συγκομιδής.
Πείτε μας λίγα λόγια για το τί είναι το AgroU, την έως τώρα πορεία του.
Η Agro-U είναι μια υπηρεσία που βοηθάει τους αγρότες να βρουν εργάτες κατά την περίοδο της συγκομιδής. Η δράση της ξεκίνησε μέσα στο lockdown και στραφήκαμε στην αγορά της Ελλάδας, μιας και υπήρχε μεγάλο πρόβλημα εύρεσης εργατικών χεριών. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους Έλληνες να δουλέψουν σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις του εξωτερικού όπου οι μισθοί είναι καλύτεροι, και να βοηθήσουμε τους Έλληνες αγρότες να βρίσκουν τους κατάλληλους εργαζομένους όποτε τους έχουν ανάγκη.
Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς και την εμπειρία σας, αφενός ως εργαζόμενο στην επαρχία και αφετέρου για τη δημιουργία του AgroU.
Έχω δική μου παραγωγή μήλων και κερασιών σε ένα ορεινό χωριό της Έδεσσας. Η περίοδος της συγκομιδής είναι η σημαντικότερη εποχή για τον αγρότη, γιατί θα πρέπει να πουλήσει τα προϊόντα του καθώς και να οργανώσει την συγκομιδή. Είναι δύσκολο και στρεσογόνο να μην έχεις τους εργαζόμενους που χρειάζεσαι. Αρκετές ήταν οι φορές που χάσαμε εμπορικές συμφωνίες απλά γιατί δεν είχαμε αρκετό προσωπικό να μαζεύει τους καρπούς μας. Αποφάσισα λοιπόν να φτιάξω ένα εργαλείο που θα βοηθάει και τις δυο πλευρές να επικοινωνούν και να κανονίζουν εύκολα και από πριν τις εργασείες τους.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε και ποια τα θετικά που αποκομίσατε όταν εργαζόσασταν εξ αποστάσεως, τόσο στην εργασία αλλά και στην καθημερινότητά σας;
Η τηλεργασία μπορεί να βοηθήσει πολύ τους νέους που μένουν σε χωριά. Μέσα στην πανδημία είχα την δυνατότητα να συντονίζω τις εργασίες στα κτήματά μου καθώς και να εργάζομαι στην Agro-U και να επικοινωνώ με τους συναδέλφους μου. Το διαδίκτυο σου επιτρέπει να εργάζεσαι απο παντού. Είναι δύσκολο στην αρχή να χάνεις την ανθρώπινη επικοινωνία και να ξεκινάς να επικοινωνείς με τους συναδέλφους σου από τον υπολογιστή αλλά το θετικό είναι πως με αυτόν τον τρόπο δουλεύεις από την άνεση του σπιτιού σου και κερδίζεις πολύτιμο χρόνο για τις δραστηριότητές στου.
Δεδομένου ότι η τεχνολογία διευκολύνει πλέον την εξ αποστάσεως εργασία, θεωρείτε πιθανό να δούμε τα επόμενα χρόνια μία επιστροφή των νέων στον τόπο καταγωγής τους; Πώς θα μπορούσε να διευκολυνθεί αυτή η μετάβαση;
Μέσα απο την υπηρεσία μας βλέπουμε πως υπάρχουν αρκετοί νέοι που ζουν στις πόλεις και δεν βρίσκουν εργασία. Το κόστος ζωής στην πόλη είναι μεγαλύτερο από αυτό του χωριού. Επομένως πιστεύω πως τα άτομα που θα μπορούν να εργάζονται από το σπίτι τους υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να επιστέψουν σε χωριά. Οι ίδιοι μας λένε πως η ποιότητα ζωής είναι διαφορετική στο χωριό, η ανθρώπινη επικοινωνία είναι στενότερη και αυτό λείπει από αρκετούς ανθρώπους στην πόλη . Αυτή η μετάβαση θα μπορούσε να διευκολυνθεί εάν υπάρχουν καλές ταχύτητες Internet στα χωριά μιας και είναι η βασική προϋπόθεση για να μπορεί να εργαστεί κάποιος αποτελεσματικά από το σπίτι του.
Τί εργαλεία (λογισμικό, πλατφόρμες κτλ.) προσφέρει σήμερα η τεχνολογία σε ανθρώπους που εργάζονται εξ αποστάσεως από την επαρχία;
Πλεον η τεχνολογία προσφέρει μια πληθώρα απο εργαλεία και υπηρεσίες. Γιατί οι αγρότες να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο; Γιατί μπορούν να βρουν πλέον εύκολα τις τιμές των αγροτικών προϊόντων σε όλη την Ευρώπη, μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα υπολογιστικά φύλλα (excel) για να έχουν οργανωμένα τα έσοδά και τα έξοδά της επιχείρησής τους, μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλατφόρμες όπως το facebook και να παρουσιάσουν την αγροτική τους επιχείρηση στον κόσμο, καθώς και να βρουν εργαζομένους για τα κτήματά τους μέσα από την υπηρεσία μας.
Ποιες ειδικότητες θεωρείτε ότι έχουν την μεγαλύτερη δυνατότητα να εφαρμόσουν την τηλεργασία; Τι δεξιότητες και γνώσεις χρειάζονται;
Η τεχνολογία εξελίσσετε γρήγορα, βλέπουμε πως αυτή την στιγμή τα επαγγέλματα που εργάζονται κυρίως με τηλεργασία είναι οι προγραμματιστές αλλά αυτό είναι κάτι που σταδιακά αλλάζει. Υπάρχουν αρκετοί που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και κάνουν μέσα στην πανδημία το επάγγελμά τους διαδικτυακά. Ορισμένοι από αυτούς είναι δάσκαλοι, άλλοι γυμναστές, διατροφολόγοι και πολλοί ακόμα.
Πώς βλέπετε στην Ελλάδα τη σχέση της τεχνολογίας με τον πρωτογενή τομέα και πώς συγκρινόμαστε με την κατάσταση στο εξωτερικό;
Στο εξωτερικό οι αγρότες είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Υπάρχουν συστήματα που τους βοηθούν να μειώσουν τα λιπάσματα που ρίχνουν, να προβλέψουν το μέγεθος της παραγωγή τους και πολλά ακόμα. Στην Ελλάδα τα στατιστικά στοιχεία μας δείχνουν πως οι Έλληνες αγρότες είναι ακόμα επιφυλακτικοί με τον διαδίκτυο αλλά σαφώς δεν ισχύει αυτό για όλους
Τί δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί στην χρήση τεχνολογικών μέσων όπως το AgroU; Πώς μπορούν να ξεπεραστούν;
Προσπαθήσαμε να έχουμε την δική μας υπηρεσία όσο πιο κατανοητή γίνεται. Για κάποιον που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ξανα smartphone του δίνουμε την δυνατότητα να επικοινωνήσει με το τηλεφωνικό μας κέντρο. Έτσι οποιοδήποτε πρόβλημα και αν προκύψει λύνεται στην στιγμή.
Βλέπετε κάποια ενθαρρυντικά αποτελέσματα στο ενδιαφέρον των αγροτών για την πλατφόρμα; Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Μέσα στην πανδημία βοηθήσαμε πάρα πολλούς αγρότες να βρουν προσωπικό καθώς και πάρα πολλά άτομα να βρουν εργασία. Στα σχέδια μας για το μέλλον έχουμε την δημιουργία και άλλων υπηρεσιών που θα βοηθάνε τους αγρότες με έναν εύκολο τρόπο να εξελίξουν τις αγροτικές τους επιχειρήσεις.